Συνέντευξη της Μαριάνθης Ψάχα, επικεφαλής της επιχειρησιακής μονάδας πρωτοβάθμιας φροντίδας, Novartis Hellas

0

Είναι δεδομένη η ανάγκη έρευνας και θεραπείας παθήσεων, όπου ακόμα υπάρχουν ανικανοποίητες θεραπευτικές ανάγκες. Έχοντας ήδη ηγετική θέση στους τομείς της υπέρτασης και του διαβήτη τύπου ΙΙ, παρέχοντας στους ασθενείς θεραπείες αιχμής, τώρα εστιάζουμε στην έρευνα και την έντονη δραστηριοποίηση στον τομέα της ΧΑΠ. Η ΧΑΠ αποτελεί την τρίτη αιτία θανάτου παγκοσμίως και η εταιρεία μας έχει εισαγάγει τρία πρωτοποριακά σκευάσματα με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των συγκεκριμένων ασθενών.

Κύρια Ψάχα, θα θέλατε να μας περιγράψετε την επαγγελματική σας διαδρομή στο χώρο του φαρμάκου και γενικότερα;

Μετά από 10 χρόνια στο χώρο των καταναλωτικών αγαθών, πάντα σε θέσεις πωλήσεων και marketing, το 2007 άλλαξα επαγγελματικό χώρο και εντάχθηκα στο δυναμικό των πωλήσεων της Novartis Hellas, αναλαμβάνοντας καθήκοντα national sales manager στο primary care franchise. Στη συνέχεια, απέκτησα μεγαλύτερη εμπειρία στο χώρο του φαρμάκου, αναλαμβάνοντας θέσεις head of sales primary care, franchise head specialty και franchise head ophthalmic & critical care και, παράλληλα, μέλος της ηγετικής ομάδας της εταιρείας. Εδώ και 6 μήνες, «επέστρεψα» στο primary care, αναλαμβάνοντας επικεφαλής της ομάδας.

Είστε η επικεφαλής της μονάδας primary care στην εταιρεία Novartis Hellas. Μπορείτε να μας μιλήσετε για τον τομέα δραστηριοποίησης του τμήματος που διευθύνετε;

Το primary care franchise είναι το μεγαλύτερο εμπορικό τμήμα της εταιρείας και δραστηριοποιείται στις θεραπευτικές κατηγορίες αναπνευστικών, καρδιαγγειακών και μεταβολικών νοσημάτων, με βασικούς τομείς εστίασης την υπέρταση, το διαβήτη, το άσθμα και τη χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια. Εργάζονται περίπου 200 εργαζόμενοι και οι γραμμές επιστημονικής ενημέρωσης καλύπτουν όλη την επικράτεια. Πέρα όμως από το καθαρά εμπορικό κομμάτι, το primary care συνεργάζεται με όλα τα τμήματα της εταιρείας, καθώς και με την ιατρική κοινότητα και εκπονεί προγράμματα με γνώμονα το όφελος των ασθενών, την καινοτομία και την κοινωνική συνεισφορά. Ως χαρακτηριστικά παραδείγματα μπορώ να αναφέρω προγράμματα ιατρικών εξετάσεων σε απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας, προγράμματα πρόσβασης σε θεραπείες ανασφάλιστων και άπορων ασθενών, καθώς και προγράμματα ενημέρωσης και αφύπνισης του κοινού γύρω από την ΧΑΠ, το διαβήτη και την υπέρταση. Άλλωστε, μεταφράζοντας τον όρο primary care μιλάμε για πρωτοβάθμια περίθαλψη και φροντίδα, που τόσο ανάγκη έχουν οι συνάνθρωποί μας, ιδιαίτερα στην τρέχουσα κοινωνικοοικονομική συγκυρία.

Η εταιρεία είναι μία από τις μεγαλύτερες φαρμακευτικές του κόσμου και η πρώτη στην Ελλάδα. Ποιες είναι οι προτεραιότητες σας;

Η Novartis, εδώ και πολλά χρόνια, έχει ρίξει το βάρος στην ανάπτυξη καινοτόμων σκευασμάτων για πολλούς σημαντικούς τομείς της υγειονομικής περίθαλψης. Αυτός είναι και ο λόγος, που την έχουν κατατάξει μεταξύ των κορυφαίων εταιρειών του κλάδου. Στην Ελλάδα είναι μία εταιρεία με ιδιαίτερα επιτυχημένη πορεία, για την οποία είμαστε υπερήφανοι, δεδομένου ότι προσφέρουμε λύσεις και καλύτερη ποιότητα ζωής σε ασθενείς με σημαντικά προβλήματα υγείας. Η έρευνα και ανάπτυξη νέων φαρμάκων είναι η βασική μας προτεραιότητα. Το ερευνητικό μας πρόγραμμα είναι από τα πιο δυναμικά και καινοτόμα στην φαρμακευτική βιομηχανία, περιλαμβάνει τον σεβαστό αριθμό των 30 καινοτόμων θεραπειών, που βρίσκονται σε φάση έγκρισης. Επίσης, πάνω από 1,2 δις ασθενείς ωφελήθηκαν από τις θεραπείες μας παγκοσμίως.

Σε ποια θεραπευτική κατηγορία του primary care δραστηριοποιείται πιο έντονα η εταιρεία αυτή την περίοδο;

Είναι δεδομένη η ανάγκη έρευνας και θεραπείας παθήσεων, όπου ακόμα υπάρχουν ανικανοποίητες θεραπευτικές ανάγκες. Έχοντας ήδη ηγετική θέση στους τομείς της υπέρτασης και του διαβήτη τύπου ΙΙ, παρέχοντας στους ασθενείς θεραπείες αιχμής, τώρα εστιάζουμε στην έρευνα και την έντονη δραστηριοποίηση στον τομέα της ΧΑΠ. Η ΧΑΠ αποτελεί την τρίτη αιτία θανάτου παγκοσμίως και η εταιρεία μας έχει εισαγάγει τρία πρωτοποριακά σκευάσματα με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των συγκεκριμένων ασθενών. Τα στοιχεία μελετών, όπως ανακοινώθηκαν πριν λίγες εβδομάδες στο συνέδριο ERS της Ευρωπαϊκής Πνευμονολογικής Εταιρείας, δείχνουν σαφή ανωτερότητα, έναντι παλιότερων θεραπειών.
Είναι λοιπόν δική μας ευθύνη να ενημερώσουμε σωστά τους επαγγελματίες υγείας, για να έχουν πρόσβαση στις νέες θεραπείες όσο το δυνατό περισσότεροι ασθενείς. Μάλιστα, με στόχο την ευρύτερη ευαισθητοποίηση και ενημέρωση για τη ΧΑΠ, όσο και την καλύτερη διάγνωση και θεραπεία αυτής, η Novartis ανακοίνωσε πρόσφατα τη στρατηγική συνεργασία με την εταιρεία Pharmathen με αντικείμενο την συμπροώθηση (co-marketing) στην ελληνική αγορά δύο καινοτόμων φαρμακευτικών προϊόντων για τη ΧΑΠ.
Στο σημερινό, συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον της υγείας, τέτοιου είδους συμπράξεις συνεισφέρουν στην αύξηση της απασχόλησης, στην ανταλλαγή τεχνογνωσίας, καθώς και στη διεύρυνση της βάσης των ασθενών που έχουν πρόσβαση σε καινοτόμες θεραπείες.

Τα καταναλωτικά αγαθά συνθέτουν, κατά κανόνα, την αγορά και το τοπίο, στο οποίο οι φοιτητές μελετούν τις πραγματικές περιπτώσεις, που αφορούν το μάρκετινγκ. Πού αποδίδετε το γεγονός ότι το φαρμακευτικό μάρκετινγκ δεν έχει ακόμα αναπτυχθεί σε μεγάλο βαθμό;

Σε αντίθεση με τις ΗΠΑ, βάσει ελληνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας, δεν επιτρέπεται η διαφήμιση και η άμεση επικοινωνία με ασθενείς. Αυτός ο περιορισμός γεννά αυτομάτως την ανάγκη εύρεσης εναλλακτικών καναλιών επικοινωνίας με όλους τους εμπλεκόμενους για την παροχή πληροφοριών, κάτι που επιτυγχάνεται με τις ατομικές ικανότητες και γνώσεις του εκάστοτε μάνατζερ.

Τι είναι αυτό, που κάνει το φαρμακευτικό μάρκετινγκ ξεχωριστό και ενδιαφέρον;

Αρχικά είναι ένας τομέας, ο οποίος λαμβάνει υπ’ όψιν του όλους τους εμπλεκόμενους και, κατά κάποιο τρόπο, θα μπορούσαμε να πούμε ότι τους ενοποιεί κάτω από το πρίσμα της προσφοράς στην ανθρωπότητα. Επιπλέον, αυτός ο πολύπλοκος τομέας καλείται να παρέχει υπηρεσίες πέρα από αυτά καθ’ αυτά τα προϊόντα. Θεμέλιος λίθος για την επίτευξη αυτών των στόχων είναι η εστίαση στην προσφορά στον συνάνθρωπο και η αδιάκοπη παροχή της απαραίτητης φροντίδας και θεραπείας, αποφεύγοντας μία μονόπλευρη προϊοντική οπτική.

Σε ένα business franchise συνυπάρχουν ομάδες μάρκετινγκ και πωλήσεων. Πάντα λένε ότι υπάρχει σύγκρουση μεταξύ μάρκετινγκ και πωλήσεων σε όλους τους κλάδους και ότι  αυτό είναι κάτι αναπόφευκτο. Ποια είναι η άποψή σας επ’ αυτού;

Αμφότερα τα τμήματα διατηρούν τον ίδιο στόχο. Αποστολή του τμήματος μάρκετινγκ είναι να εντοπίσει τις ανάγκες και να παρέχει λύσεις στο σύνολο του κοινού, που απευθύνεται, ενώ το τμήμα πωλήσεων πρέπει να κάνει ακριβώς το ίδιο για κάθε έναν ασθενή ξεχωριστά. Σε τελική ανάλυση, όμως, έχουν ακριβώς τον ίδιο στόχο. Για μένα είναι ξεκάθαρο ότι οι πωλήσεις και το μάρκετινγκ αποτελούν το εμπορικό μας τμήμα και τα βλέπω ως ένα. Άλλωστε, όπως λέγεται στην γλώσσα της δουλειάς μας, «ο καλύτερος επαγγελματίας του μάρκετινγκ είναι και ο καλύτερος πωλητής».

Ποιος είναι, κατά τη γνώμη σας, ο καλύτερος τρόπος αντιμετώπισης μίας κρίσης στον επαγγελματικό χώρο;

Κοιτάξτε, αν μία επιχείρηση είναι κοινωνικά υπεύθυνη κάνει ό,τι μπορεί για να ελαχιστοποιεί τις πιθανότητες κρίσεων. Αν ένα στέλεχος επενδύει στην προσωπική του ανάπτυξη, κινείται με όπλο τη γνώση του, την εμπειρία του και το συλλογικό πνεύμα, ελαχιστοποιεί τις κρίσεις και σε προσωπικό επαγγελματικό επίπεδο. Από την άλλη μεριά, η λέξη κρίση στα ελληνικά έχει διττή έννοια, καθώς σημαίνει το «κακό γεγονός», αλλά και την «απόφαση». Έτσι, για μένα, ο καλύτερος τρόπος χειρισμού μιας κατάστασης είναι η απόφαση να δράσεις άμεσα και η απόφαση να είσαι ειλικρινής. Πρέπει να έχεις θέση, όχι με βάση τί νομίζεις, αλλά με βάση το αληθινό και πραγματικό γεγονός.

Ποιο είναι το προσωπικό σας όραμα για την εταιρεία;

Το όραμα μου για την εταιρεία μας είναι να αποτελεί σταθερά έναν άξιο και χρήσιμο εταίρο με όλους όσους συνεργάζεται: ιατρική και επιστημονική κοινότητα, υγειονομικές αρχές, φαρμακοποιούς και, πάνω από όλα, για τους ασθενείς και συμπολίτες μας. Στόχος μας είναι να συμβάλλουμε σ’ ένα καλύτερο κράτος πρόνοιας.
Προσπαθούμε λοιπόν, συνεχώς να βελτιωνόμαστε, επενδύοντας στην ανάπτυξη νέων, καινοτόμων σκευασμάτων, διατηρώντας υψηλά πρότυπα δεοντολογίας, εστιάζοντας στις ανάγκες των ασθενών. Τέλος, ενισχύουμε με άξια στελέχη το ανθρώπινο δυναμικό μας και βέβαια, επενδύουμε χωρίς φειδώ, χρόνο και χρήμα στην ανακάλυψη των θεραπειών του μέλλοντος.

shutterstock_130658426

Share.

About Author

Comments are closed.