Συνέντευξη – Ολύμπιος Παπαδημητρίου & Θεόδωρος Τρύφων

0

Ολύμπιος Παπαδημητρίου, Γενικός Δ/ντης Novo Nordisk, Αντιπρόεδρος Σ.Φ.Ε.Ε.
& Θεόδωρος Τρύφων, Αντιπρόεδρος Elpen Pharmaceuticals, Πρόεδρος Π.Ε.Φ.

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε το 10ο Συνέδριο Φαρμακευτικού Marketing που έλαβε χώρα στις 10, 11 και 12 Φεβρουαρίου 2016 στο Μέγαρο Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο Αθηνών, από την Ε.Ε.Φα.Μ. με κεντρικό θεματικό άξονα: «Αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις, με τον ασθενή στο επίκεντρο». Το συνέδριο της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακευτικού Marketing (Ε.Ε.Φα.Μ.), πραγματοποιείται κάθε δύο χρόνια και αποτελεί κορυφαία διοργάνωση που συγκεντρώνει το ενδιαφέρον όλων των φορέων του κλάδου της Υγείας και της φαρμακοβιομηχανίας. Για την διοργάνωση αυτή μας μίλησαν ο Ολύμπιος Παπαδημητρίου, Γενικός Διευθυντής Novo Nordisk και Αντιπρόεδρος Σ.Φ.Ε.Ε. και ο Θεόδωρος Τρύφων, Αντιπρόεδρος Elpen Pharmaceuticals, Πρόεδρος Π.Ε.Φ.

Το συνέδριο φαρμακευτικού marketing είναι πλέον θεσμός για την χώρα μας αφού διοργανώνεται, με μεγάλη επιτυχία, για 10η συνεχή χρονιά. Που πιστεύετε ότι οφείλεται η μεγάλη επιτυχία του συνεδρίου;

Θ. Τ. / Το συνέδριο φαρμακευτικού marketing έχει καθιερωθεί ως κομβικής σημασίας διοργάνωση για τον χώρο του φαρμάκου, χάρη στην πάντα επίκαιρη και ενδιαφέρουσα θεματολογία του, αλλά και στο γεγονός ότι συσπειρώνει όλους τους εμπλεκόμενους στο χώρο του φαρμακευτικού marketing και τους προσφέρει την ευκαιρία για ενημέρωση, αλλά και προβληματισμό, γύρω από τις καινούριες εξελίξεις στο χώρο του φαρμάκου. Άλλωστε, στα 25 χρόνια δυναμικής παρουσίας της, η Ε.Ε.Φα.Μ. έχει αποδείξει έμπρακτα την κρίσιμη συμβολή της στην εξέλιξη του ρόλου των ιατρικών συμβούλων και των στελεχών που υπηρετούν το φαρμακευτικό marketing.

Ο. Π. / Κατά πρώτο λόγο στο αντικείμενό του, το φαρμακευτικό marketing. Πέραν αυτού όμως, το συνέδριο αποτελεί σημείο συνάντησης των στελεχών της φαρμακοβιομηχανίας και συζήτησης γύρω από τις επικρατούσες και τις επερχόμενες τάσεις στο χώρο του φαρμακευτικού marketing. Όταν μάλιστα υπάρχει πίσω από τη διοργάνωση και μια ομάδα ανθρώπων που με πολύ μεράκι και προσπάθεια στήνουν ένα πρόγραμμα με ελκυστικό περιεχόμενο, η επιτυχία είναι εξασφαλισμένη.

Το φετινό συνέδριο ήταν θεματικά επικεντρωμένο στον ασθενή. Θεωρείτε, ότι ο ρόλος των ασθενών έχει αλλάξει όσον αφορά στη λήψη των θεραπευτικών αποφάσεων, αλλά και ως προς τις απαιτήσεις τους από τους επαγγελματίες υγείας και τις φαρμακευτικές επιχειρήσεις;

Θ. Τ. / Σε ό, τι αφορά στις θεραπευτικές αποφάσεις είναι γεγονός ότι η επιλογή συνταγογράφησης ενός σκευάσματος δεν είναι πλέον απόφαση μόνο του θεράποντος ιατρού. Απεναντίας, αποτελεί πεδίο αλληλεπίδρασης πολλών παραγόντων και ο ασθενής αποτελεί σαφώς έναν εξ αυτών.
Σήμερα οι ασθενείς είναι περισσότερο ενημερωμένοι από ποτέ, που σημαίνει πως είναι σε θέση να συγκεκριμενοποιήσουν τις ανάγκες και τις απαιτήσεις τους από τις φαρμακευτικές θεραπείες. Αυτό δεν μπορεί και δεν πρέπει να αφήνει αδιάφορους όλους εμάς που υπηρετούμε τον φαρμακευτικό κλάδο.

Ο. Π. / Σε μια εποχή που η πρόσβαση στην πληροφορία είναι πολύ πιο εύκολη σε σχέση με το παρελθόν και από την απομόνωση έχουμε περάσει στη δικτύωση ο ασθενής θα έχει ολοένα και πιο κυρίαρχο ρόλο στις θεραπευτικές αποφάσεις. Σήμερα αυξάνονται διαρκώς οι προσδοκίες από τους παρόχους φροντίδας υγείας, συμπεριλαμβανομένων των φαρμακευτικών εταιρειών, να αναπτύξουν τρόπους ουσιαστικής ένταξης των ασθενών στους κύκλους δράσης τους. Επομένως, ακόμη και αν ο ασθενής δεν θα είναι αυτός που θα λαμβάνει τη θεραπευτική απόφαση, θα απαιτείται τουλάχιστον η συναίνεσή του για την εφαρμογή της.

Ποιες είναι οι νέες σύγχρονες προκλήσεις για το φαρμακευτικό marketing και τον τομέα της ιατρικής ενημέρωσης;

Θ. Τ. / Θεωρώ πως η τεχνολογία γεννά μια σειρά από ενδιαφέρουσες προκλήσεις και στους δύο τομείς. Τα νέα ψηφιακά εργαλεία θέτουν ακόμη πιο ψηλά τον πήχη για τα στελέχη marketing, που οφείλουν πλέον να παρακολουθούν στενά τις νέες τεχνολογικές εξελίξεις και να τις ενσωματώνουν στην καθημερινή τους πρακτική.
Από την άλλη, δεν μπορούμε να αγνοήσουμε την οικονομική κατάσταση που επικρατεί στη χώρα μας εξαιτίας του Μνημονίου. Ο χώρος του φαρμάκου έχει στοχοποιηθεί έντονα και ποικιλοτρόπως, προκαλώντας σε όλους μας αβεβαιότητα για το μέλλον. Οι ιδιαίτερες αυτές συνθήκες δημιουργούν αναγκαστικά μια «πρόκληση», που αναγκάζει και τα στελέχη του φαρμακευτικού marketing να βρίσκονται σε διαρκή ετοιμότητα και να προσαρμόζονται συνεχώς στα νέα δεδομένα.

Ο. Π. / Οι πολλαπλές δυνατότητες πρόσβασης στην πληροφόρηση καθιστούν σήμερα την υλοποίηση μιας καμπάνιας marketing μια πιο σύνθετη διαδικασία σε σχέση με το παρελθόν. Σήμερα, η πληροφόρηση και η διαμόρφωση γνώμης γίνεται από πολλαπλά κανάλια ενημέρωσης και τα στελέχη marketing πρέπει να αποφασίσουν πώς θα κατανείμουν τους πόρους τους στα κανάλια αυτά. Πρέπει δηλαδή να βρισκόμαστε παντού αλλά με το σωστό επιμερισμό. Από την άλλη πλευρά, ο τομέας της ιατρικής ενημέρωσης εξελίσσεται ραγδαία και ο επιστημονικός συνεργάτης αποκτά ρόλο συμβούλου που ξέρει να κινηθεί σε πολλαπλά επίπεδα, έχοντας ευρεία κατανόηση της λειτουργίας του φαρμακευτικού περιβάλλοντος.

Θα μπορούσε η εμπειρία της φαρμακοβιομηχανίας, να συμβάλει ουσιαστικά στη διαμόρφωση στρατηγικής πρόσβασης και προώθησης των φαρμακευτικών προϊόντων στην αγορά;

Θ. Τ. / Μια αποτελεσματική στρατηγική marketing βελτιώνει την πρόσβαση των ασθενών στις αναγκαίες θεραπείες, αλλά και τη συμμόρφωση τους σε αυτές, συμβάλλοντας ουσιαστικά στη βελτιστοποίηση των θεραπευτικών αποτελεσμάτων. Ενδεικτικά θα αναφέρω τις καμπάνιες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού που υλοποιούνται πλέον ευρύτατα από τις φαρμακευτικές εταιρείες.

Ο. Π. / Η φαρμακοβιομηχανία έχει αποκτήσει σημαντική τεχνογνωσία και μπορεί να προτείνει τρόπους για την βελτίωση της πρόσβασης των ασθενών στα νέα φάρμακα. Αρκεί η Πολιτεία να αποφασίσει να μπει σε μια διαδικασία συζήτησης, ώστε να συμφωνηθούν αποτελεσματικές και ταυτόχρονα ελεγχόμενες πρακτικές. Όλοι μας πρέπει να έχουμε ως στόχο την παραγωγή κατάλληλων φαρμάκων για κάθε κατηγορία ασθενών.

Ποιος πρέπει να είναι ο ρόλος του σύγχρονου φαρμακοποιού. Μπορεί ο φαρμακοποιός να συμβάλει στη συμμόρφωση του ασθενή στις οδηγίες του γιατρού;

Θ. Τ. / Ο φαρμακοποιός αποτελούσε ανέκαθεν και πρέπει να συνεχίσει να αποτελεί σημαντικό μέρος της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας. Στο πλαίσιο αυτό ο ρόλος του είναι σαφώς κρίσιμος στην αποτελεσματικότητα των φαρμακευτικών θεραπειών, μέσω της αποφασιστικής συμβολής του στη συμμόρφωση του ασθενούς με την κατάλληλη θεραπεία και τις οδηγίες του γιατρού. Είναι ξεκάθαρο λοιπόν πως ο φαρμακοποιός διαδραματίζει πλέον έναν βαθιά κοινωνικό ρόλο και αναδεικνύεται σε μείζονος σημασίας παράγοντα προστασίας της Δημόσιας Υγείας.

Ο. Π. / Αν ο επιστημονικός συνεργάτης πρέπει σήμερα να γίνει ο σύμβουλος του γιατρού, ο φαρμακοποιός πρέπει να γίνει ο σύμβουλος του ασθενούς. Ο φαρμακοποιός πρέπει να εξασφαλίσει την καλύτερη συμμόρφωση των ασθενών στις θεραπευτικές οδηγίες και να αποτελέσει μοχλό κινητοποίησης για τη συμμετοχή τους στη θεραπευτική διαδικασία. Αυτός είναι και ο μόνος τρόπος να αντισταθεί σήμερα το φαρμακείο στην ισοπέδωση των αλυσίδων ή των εναλλακτικών σημείων πώλησης φαρμάκων.

Γιατί απαιτείται ισορροπία μεταξύ των νέων και των παραδοσιακών τακτικών marketing. Αποτελεί σύγχρονη πρόκληση το φαρμακευτικό marketing στη ψηφιακή εποχή;

Θ. Τ. / Οι σύγχρονες πρακτικές marketing δεν αναιρούν τις παραδοσιακές, ούτε μπορούν να λειτουργήσουν ανεξάρτητα από αυτές, δεδομένου ότι οι προκλήσεις που δημιουργήθηκαν από την ψηφιακή εποχή έχουν εμπλουτίσει το αρχικό μοντέλο marketing με εξαιρετικά χρήσιμες δυνατότητες. Το γεγονός ότι το φαρμακευτικό marketing βελτιώνεται διαρκώς δεν σημαίνει ότι πρέπει να εγκαταλειφθούν οι «παλιές τακτικές», που «κουβαλούν» τη σπουδαία εμπειρία του παρελθόντος. Γι’ αυτό και, όπως πολύ σωστά τονίσατε, απαιτείται ισορροπία.

Ο. Π. / Αναφέρθηκα νωρίτερα στην πολυκαναλική δυνατότητα επικοινωνίας μεταξύ εταιρειών και επαγγελματιών υγείας σήμερα. Δεν χωράει αμφιβολία ότι η ψηφιακή εποχή ανοίγει νέες δυνατότητες μαζικής και πιθανόν πιο οικονομικής επικοινωνίας. Η πρόκληση για τα στελέχη marketing είναι να την κάνουν και πιο αποτελεσματική.

Αποτελούν τα «Αριστεία Φαρμακευτικού Marketing» κίνητρο επιβράβευσης των εταιρειών που επενδύουν στην καινοτομία για την προώθηση του φαρμακευτικού marketing; Ποιες εταιρείες βραβεύτηκαν φέτος;

Θ. Τ. / Τα «Αριστεία Φαρμακευτικού Μarketing» αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του συνεδρίου κι έναν εξαιρετικά σημαντικό θεσμό για τον κλάδο. Άλλωστε, στις μέρες μας είναι περισσότερο αναγκαίο από ποτέ να ενθαρρύνεται η δημιουργία καινοτόμων προτάσεων που εμπνέονται από την κλασσική πρακτική marketing.
Πολύ θετικό θεωρώ επίσης το γεγονός ότι, ειδικά στο φετινό συνέδριο, αυξήσαμε τις κατηγορίες συμμετοχής στις ακόλουθες τέσσερις: Καλύτερη Καμπάνια Νέου Προϊόντος, Καλύτερη Καμπάνια Franchise / Επαναλανσαρίσματος Προϊόντος, Καλύτερη Καμπάνια Μη Υποχρεωτικώς Συνταγογραφούμενων Φαρμάκων (ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ.) και Καλύτερη Καμπάνια Ενημέρωσης / Ευαισθητοποίησης Κοινού.

Ο. Π. / Το συνέδριο του φαρμακευτικού marketing πρακτικά είναι η πιο σημαντική εκδήλωση που διεξάγεται στο συγκεκριμένο χώρο, ενώ είναι βασικό να μη ξεχνάμε πως ετοιμάζεται εξ’ ολοκλήρου από τα ίδια τα στελέχη των φαρμακευτικών εταιρειών, αντικατοπτρίζοντας τις ανάγκες που αντιμετωπίζουν καθημερινά. Επομένως, η επιβράβευση της καμπάνιας μιας εταιρείας στα «Αριστεία Φαρμακευτικού Marketing» αποτελεί κίνητρο και για τα στελέχη που την σχεδίασαν και την υλοποίησαν, αλλά και για την εταιρεία που την υποστήριξε.

Φέτος το 1ο Αριστείο απονεμήθηκε στους:
● Servier Hellas για την Καλύτερη Καμπάνια Μη Συνταγογραφούμενων Φαρμάκων (ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ) και το Daflon 500
● MSD για την Καλύτερη Καμπάνια Franchise – Επαναλανσαρίσματος Προϊόντος για το Inegy / Ezetrol «Για την καρδιά σου αξίζει να πέσεις πολύ χαμηλά»
● AbbVie Pharmaceuticals για την Καλύτερη Καμπάνια Ενημέρωσης / Ευαισθητοποίησης Κοινού και το Fashion. Uncovered.
● Angelini Pharma Hellas για την Καλύτερη Καμπάνια Νέου Προϊόντος και το Pravafenix.

Share.

About Author

Αρχισυντάκτρια

Comments are closed.